onsdag 18 juli 2012

Benhinneproblematik

Så hände det som jag var så rädd för, att få en skada. Nåja, skada och skada, jag har i alla fall gjort upptäckten i tid (tror jag). Jag märkte ingenting före på söndag då jag var och sprang i skogen, men jag misstänker att jag omedvetet ignorerat det innan. Hur som helst, så är det fakta att jag har mycket ont i mina benhinnor och kan för tillfället endast gå korta sträckor i långsam takt. Hittills har detta inneburit tre dagars vila och jag klättrar på väggarna. Försökte ikväll jogga lite på en gräsmatta, men märkte genast att det inte var någon bra idé. Hur jag ska överleva semestern vet jag inte, hade liksom planerat att träna extra mycket då. Det enda jag kan tänka på nu som skulle funka är simning, så kanske det blir att fokusera på sådan träning istället under de kommande veckorna. 

Vad är då orsaken till mina problem? Efter att ha läst in mig lite på ämnet så verkar det finnas fyra huvudorsaker: 1) för snabbt ökad träningsmängd, 2) byte av underlag, 3) fel skor samt 4) överpronation. Jag tycker själv att jag långsamt ökat min träningsmängd, men om jag ser bakåt ett par månader så sprang jag max två gånger i veckan och aldrig intervaller, så ur ett helhetsperpsektiv har min träningsmängd och framförallt intensitet antagligen ökat för snabbt. Sedan har jag också bytt underlag, men då från asfalt till grus/skog, vilket borde vara skonsamt för underbenen. Fel skor eller överpronation tror jag inte har så stor andel i det här. Dels har jag egna inlägg som korrigerar min fot till en neutral position och dessutom har jag haft dem länge innan jag började springa. Jag har visserligen några par nya skor, men de är alla utprovade på löpbutik där mitt löpsteg filmats så jag tror i alla fall att de passar min fot. Har för den delen också sprungit hälften av mina pass med ett par äldre insprungna skor. Däremot har jag inte världens finaste fotisättning. Jag landar nämligen lite för mycket på framfoten än på mellanfoten, vilket eventuellt kan vara en bidragande orsak till mina problem. Summa sumarum så har jag varit lite väl ivrig med min löpning, men det är ju svårt att hålla tillbaka när det är så roligt! Nu gäller vila, stretch och eventuellt alternativ träning. 

Är det någon som har något annat bra tips på hur jag kan behandla mina benhinnor eller bota min  "klättra-på-väggen" rastlöshet?

4 kommentarer:

  1. Jag har blivit av med mina problem då jag masserat mina ben med exempelvis icepower. Det gör ont, jag tar i, jag klämmer och jag lyfter och vrider på "hinnorna" och senorna... men det hjälper! Massage är mitt tips helt klart! Och så stretch såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Just massagen har gjort att mina benhinnor just nu gör mera ont, men det är väl bara att fortsätta och vänta att det vänder åt andra hållet. Stretcha ska jag också fortsätta med, håller ännu på att prova mig fram till vilka stretchövningar som känns/strechar bäst.

      Radera
  2. Rekommenderar starkt att testa simning, alternativt cykling. Massage o stretch förståss också, men sanningen är att små skador är ganska vanliga med att löpa. Det är bra att kunna göra någon aerobisk träning, dvs. upprätthålla konditionen fastän man inte kan springa. Åt mig gick hela April utan att kunna springa. Fick ersätta alla träningar med simning/cykling, och lyckades till sist springa helt OK halvmaraton genast i början på April.

    Dessutom är simning en av de bästa återhämtande träningarna efter hårda springträningar. Fötterna kan kännas grymt tunga när man drar sig till simhallen, men efter en 45min lätt simtur+bastu så är man som en ny människa. Mycket bättre än en 40min lätt springtur. Dessutom bästa sättet att bota sin "klättra på väggarna" rastlöshet är att fara på träningar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cykling funkade inte för mig, eller det gjorde i alla fall rätt så ont då jag cyklade med cykelskor, varje gång jag drog upp foten kändes det i benhinnorna. Kommer hur som helst bli paus med cyklingen nu då min semester börjar, orkar inte roada med cykeln till Finland :).

      Simning ska jag dock absolut testa på. Är rätt så dålig på att simma, så kanske jag kan förbättra det på samma gång. Dessutom är det rätt så uttröttande, vilket kan ha en viss positiv effekt på mitt "klättra-på-väggarna"problem. För att inte tala om bastubesöket, längtar så till att få gå i bastu! :)

      Radera